În cadrul clasei de elevi profesorul
asigura respectarea normelor de conduită prevazute în regulamentele şcolare. El
este managerul activitatilor educative din clasa de elevi si îndeplineşte mai
multe roluri : planificarea activitatilor educative, organizarea clasei ca grup
socio-educativ, asigurand coeziunea si dinamica grupului şcolar, conducerea
democratică si operaţională a clasei, folosind diferite strategii de interventie,
rezolvarea cu tact pedagogic a conflictelor, conducerea activitatilor educative
nonformale si colaborarea cu familia, comunitatea locală etc.
Clasa
de elevi poate fi apreciata ca un grup formal, acest fapt influenţînd
constituirea si evolutia. Formarea clasei este artificială, fiind creată pe
baza unor criterii de varsta, de dispersie geografică a populatiei şcolare si
sub diferite intervenţii, indrumari si evaluări ale unor organisme si persoane
investite cu asemenea functii organizatorice. Din punct de vedere
psihosociologic in acest grup social, ca urmare a interrelatiilor ce se
stabilesc între membri, apare si se manifesta o realitate socială cu consecinţe
multiple asupra procesului instructiv-educativ. Structura clasei de elevi ne
permite sa observam ca in interiorul acesteia se pot constitui in mod spontan
subgrupuri pe baza de afinităţi reciproce, cu lideri informali, cu tendinte de
delimitare fata de grup, dezvoltând interacțiuni generatoare de tensiune și
conflict.
Dincolo de aceste observații, clasa de
elevi iși prezintă dual imaginea de studiu din punct de vedere al
managementului clasei : o primă perspectivă o reprezintă cea didactică și a
doua cea psihosocială. Amandouă perspectivele au ca punct comun poziționarea
accentului pe ideea asimilării clasei de elevi ca un spațiu preferențial al
relațiilor interpersonale școlare.
La nivelul clasei de elevi ca un grup
social cu o dinamică relațională accentuată sunt în general analizate doua mari
tipuri de forte : influența personală a profesorului, atât ca lider, cât și ca
factor exterior, precum și influența de grup, guvernată aparent de factori
normali.
La nivelul managementului clasei
trebuie ținut cont de toate resursele educaționale : valorice, materiale, financiare,
umane. Cadrul didactic este în primul rând profesor și în al doilea rand manager.
Mecanismele de a preveni, interveni și
rezolva anumite probleme disciplinare ce apar în clasa, presupun anumite
strategii de intervenție a cadrului didactic, strategii de sorginte
manageriala. Succesul unui management al clasei presupune pană la un punct și
intervenția înainte de dezvoltarea situației problematice. Abilitatea de
detectare a crizelor în fazele inițiale este de foarte multe ori mai valoroasa
decat tratamenmtul interventionist de dupa. Sunt situatii in care putem sa
oferim sprijinul nostru numai cu un sfat sau cu o vorba buna. Necesitatea
intervenției trebuie observată la timp, noi, cadrele didactice trebuie să fim
capabile să oferim ajutor și fară a ni se cere acest lucru. Trebuie să ne
comportam cu tact, discreție, să îi determinam pe copii să colaboreze și să-și
exteriorizeze problemele.
Un management eficient al situațiilor școlare presupune prezența regulilor. Însă prea multe reguli creează confuzii în rândul elevilor și pot deveni imposibil de impus. Pentru a fi relevante
regulile trebuie să evite extremele, să fie flexibile (să lase elevilor o
libertate relativă, dar să le și arate în mod clar care sunt limitele).
Negocierea regulilor presupune în mod explicit și negocierea unor sancțiuni
pentru încalcarea lor, care să fie stabilite înainte de producerea unui
incident.
După parerea mea, școala e cunoscută mai mult
prin procesele ei pedagogice ( de instruire si de educare). Se știe că în clasa
de elevi există o varietate de relații interindividuale. Este necesar să cunoastem grupul și ca ansamblu dinamic de relații interumane (desfașurate atât în clasa, cât și în afara ei). Trebuie să ne cunoaștem elevii cât mai bine :
profesorul care iși cunoaște elevii dobândește un fel de « al saselea simt », care îl ajută să anticipeze problemele chiar înainte de a aparea.
Bibliografie:
1. Paun, Emil,1999, « Scoala abordare sociopedagogica
», Editura Polirom, Iasi.
2.Iucu, Romita,2005, « Managementul clasei de
elevi », Bucuresti.
3. http://www.referat.ro/referate/Clasa_de_elevi_ca_grup_social_51ee7.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu