marți, 23 mai 2017

Cadrul didactic-manager al clasei de elevi

    

  În cadrul clasei de elevi profesorul asigura respectarea normelor de conduită prevazute în regulamentele şcolare. El este managerul activitatilor educative din clasa de elevi si îndeplineşte mai multe roluri : planificarea activitatilor educative, organizarea clasei ca grup socio-educativ, asigurand coeziunea si dinamica grupului şcolar, conducerea democratică si operaţională a clasei, folosind diferite strategii de interventie, rezolvarea cu tact pedagogic a conflictelor, conducerea activitatilor educative nonformale si colaborarea cu familia, comunitatea locală etc.
         Clasa de elevi poate fi apreciata ca un grup formal, acest fapt influenţînd constituirea si evolutia. Formarea clasei este artificială, fiind creată pe baza unor criterii de varsta, de dispersie geografică a populatiei şcolare si sub diferite intervenţii, indrumari si evaluări ale unor organisme si persoane investite cu asemenea functii organizatorice. Din punct de vedere psihosociologic in acest grup social, ca urmare a interrelatiilor ce se stabilesc între membri, apare si se manifesta o realitate socială cu consecinţe multiple asupra procesului instructiv-educativ. Structura clasei de elevi ne permite sa observam ca in interiorul acesteia se pot constitui in mod spontan subgrupuri pe baza de afinităţi reciproce, cu lideri informali, cu tendinte de delimitare fata de grup, dezvoltând interacțiuni generatoare de tensiune și conflict.
         Dincolo de aceste observații, clasa de elevi iși prezintă dual imaginea de studiu din punct de vedere al managementului clasei : o primă perspectivă o reprezintă cea didactică și a doua cea psihosocială. Amandouă perspectivele au ca punct comun poziționarea accentului pe ideea asimilării clasei de elevi ca un spațiu preferențial al relațiilor interpersonale școlare.
         La nivelul clasei de elevi ca un grup social cu o dinamică relațională accentuată sunt în general analizate doua mari tipuri de forte : influența personală a profesorului, atât ca lider, cât și ca factor exterior, precum și influența de grup, guvernată aparent de factori normali.
         La nivelul managementului clasei trebuie ținut cont de toate resursele educaționale : valorice, materiale, financiare, umane. Cadrul didactic este în primul rând profesor și în al doilea rand  manager.
         Mecanismele de a preveni, interveni și rezolva anumite probleme disciplinare ce apar în clasa, presupun anumite strategii de intervenție a cadrului didactic, strategii de sorginte manageriala. Succesul unui management al clasei presupune pană la un punct și intervenția înainte de dezvoltarea situației problematice. Abilitatea de detectare a crizelor în fazele inițiale este de foarte multe ori mai valoroasa decat tratamenmtul interventionist de dupa. Sunt situatii in care putem sa oferim sprijinul nostru numai cu un sfat sau cu o vorba buna. Necesitatea intervenției trebuie observată la timp, noi, cadrele didactice trebuie să fim capabile să oferim ajutor și fară a ni se cere acest lucru. Trebuie să ne comportam cu tact, discreție, să îi determinam pe copii să colaboreze și să-și exteriorizeze problemele.
          Un management eficient al situațiilor școlare presupune prezența regulilor. Însă prea multe reguli creează confuzii în rândul elevilor și pot deveni imposibil de impus. Pentru a fi relevante regulile trebuie să evite extremele, să fie flexibile (să lase elevilor o libertate relativă, dar să le și arate în mod clar care sunt limitele). Negocierea regulilor presupune în mod explicit și negocierea unor sancțiuni pentru încalcarea lor, care să fie stabilite înainte de producerea unui incident.

          După parerea mea, școala e cunoscută mai mult prin procesele ei pedagogice ( de instruire si de educare). Se știe că în clasa de elevi există o varietate de relații interindividuale. Este necesar să cunoastem grupul și ca ansamblu dinamic de relații interumane (desfașurate atât în clasa, cât și în afara ei). Trebuie să ne cunoaștem elevii cât mai bine : profesorul care iși cunoaște elevii dobândește un fel de « al saselea simt », care îl ajută să anticipeze problemele chiar înainte de a aparea.

Bibliografie:   
  1. Paun, Emil,1999, « Scoala abordare sociopedagogica »,  Editura Polirom, Iasi.
  2.Iucu, Romita,2005, « Managementul clasei de elevi », Bucuresti.
  3. http://www.referat.ro/referate/Clasa_de_elevi_ca_grup_social_51ee7.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu