Cultura elevilor reprezintă un univers de
valori, norme, sensuri si semnificaţii, explicite sau implicite, care se
constituie la nivelul interacţiunilor dintre elevi. Clasa de elevi constituie
creuzetul acestei culturi, iar relaţiile si interacţiunile dintre elevi,
principala sursa a acesteia. Totuşi, cultura elevilor este influenţată si de
relaţiile si interacţiunile elevilor cu profesorii si conducerea şcolii, ca si
de interacţiunile de tot felul pe care elevii le au cu mediul extrascolar.
Intr-o masura importantă, în cultura elevilor putem identifica valori specifice
culturii familiale sau celei a grupurilor de apartenenţa de tip formal sau
informal din care fac parte elevii (uneori chiar valori specifice culturii
grupurilor de referinţă pot fi identificate în cultura elevilor).
Spre deosebire de cultura managerilor
şcolari și a cadrelor didactice, cultura elevilor este predominant informală și
implicită. Cu toate acestea, există și o parte formalizată a acestei culturi,
care este constituită din ansamblul normelor de tip instituțional care
reglementează activitatea elevilor în școală. Modul în care aceste norme sunt asimilate și functionează la nivelul
elevilor face ca ele să-și piardă caracterul rigid și foarte formalizat. Aceste
norme constituie baza comună, care unește cultura elevilor cu cultura școlii în
ansamblu. Cultura elevilor nu va funcționa niciodată în totală independență față de cultura școlii. Ea poate avea o anumită autonomie, rezultată din
specificul statutului organizațional al elevilor. În acest context, cultura
elevilor poate fi definită ca un ansamblu de sensuri si semnificații colective
privind diferite probleme ale vietii scolare.
A fi elev este o « profesie « specială. A deveni elev constituie un proces
amplu, complex și relativ îndelungat. El nu începe și nici nu se încheie odată cu obținerea statutului de elev. Acest proces începe și este pregătit încă înainte de intrarea copilului în școală (prin procesele de socializare din
familie și grădiniță) și se continuă apoi de-a lungul carierei școlare, care
reprezintă sinteza a numeroase momente și tranziții care-l marchează pe elev
(cum ar fi trecerile dintre diferite cicluri școlare). Odată intrat în școală,
copilul se numește elev, dar el nu este pe deplin elev. El abia începe să devină elev, « învață » să fie elev. A deveni elev înseamnă un proces de
inițiere și afiliere prin care copilul devine un membru al universului școlar.
A deveni membru al universului școlar nu înseamnă doar a aparține școlii, ci
reprezinta, mai ales, un proces de descoperire progresiva a universului școlar,
cu toate aspectele sale vizibile și mai putin vizibile. Afilierea este un
proces inițiatic (A. Coulon), în care copilul trebuie sprijinit, dar adesea el
trebuie sa facă experiența acestei inițieri și descoperiri singur, pentru a
deveni un membru autentic al școlii.
Multe din reușitele sau nereușitele școlare ale elevului depind de caracteristicile devenirii sale ca elev. A
deveni elev presupune asimilarea de către elev a doua tipuri de competente :
-competențe academice,
reprezentate de capacitățile intelectuale ( asociate cu disponibilitățile
afectiv-motivaționale), pe care copilul le activează în procesul de învățare școlară ;
-competențe sociale,
reprezentate de capacitățile copilului de a descoperi și valoriza, în interesul
adaptării sale, normele și regulile vieții școlare, altfel spus cultura școlii
– vizibilă sau ascunsa.
Școala, clasa de elevi, reprezinta
pentru copil un univers nou, cu multe elemente necunoscute. Ansamblul acestor
elemente configurează ceea ce am numit cultura școlii. Aceasta este constituita
dintr-un set de valori, norme si reguli care reglementează și ordonează viața școlară în toate compartimentele ei – de la cele academice pana la cele
socio-relaționale. Ansamblul regulilor și normelor ce constituie cultura școlii
reprezintă « logica sociala a clasei de elevi ». Ea are, pe langă aspectele
explicite si evidente, o componenta implicita și greu detectabilă, pe care
specialiștii o numesc « organizarea tacita a clasei », ca ansamblu de reguli
implicite ale interacțiunii dintre profesor și elevi sau dintre elevi.
În opinia mea, competența socială a elevului nu
consta doar în descoperirea și respectarea regulilor și normelor, ci și în
capacitatea lui de a le practica, reinterpreta. Spațiul social al clasei oferă elevului numeroase ocazii de a asimila și de a exersa această competență.
Gradul ei de constituire și de stăpânire este diferit de la un elev la altul,
ceea ce-i diferențiază pe axa adaptare- inadaptare, succes-insucces.
Surse:
1.http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2015/08/Cultura-elevilor-si-invatarea.pdf
2.http://www.ise.ro/cultura-elevilor-si-invatarea
3.http://www.primarie6.ro/imbratiseaza-cultura-orasului-tau-proiect-dedicat-cunoasterii-aprecierii-si-impartasirii-culturii-in-randul-elevilor-2/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu