Existenţa umană
ar fi greu de conceput în afara relaţiilor sociale, variate, multiforme și care
actionează în planuri diferite. Un caz aparte al relaţiilor sociale îl ocupă
relaţiile interpersonale, definite de profesorul Mielu Zlate ca: 'legături psihologice, conştiente și directe
intre oameni.'
Condițiile de definire a relațiilor
interpersonale sunt, după opinia aceluiași autor:
. caracterul
psihologic atestă faptul că la infaptuirea actului respectiv participă întregul
sistem de personalitate al indivizilor implicați în vederea obținerii
reciprocității;
. caracterul
conștient, presupune implicarea în actul respectiv a persoanei constientă de
sine și de celalalt, de nevoile și de așteptările reciproce;
. caracterul
direct atestă importanța sau necesitatea unui minim contact perceptiv între
parteneri, contactul 'față în față'.
Apariția,
dezvoltarea și funcționarea relațiilor interpersonale este dependentă de
simultaneitatea actională, de prezența concomitentă a tuturor celor trei
caracteristici definitorii ale relațiilor interpersonale.
Ponderea elementelor anterior
prezentate este influențată de specificul situatiei sociale respective, fară a
influența în vreun fel existența relației interpersonale respective.
Toate ramificatiile relaţionale
din clasa de elevi formează în plan psiho-social o categorie aparte de relaţii
interpersonale. Acestea sunt si în cazul grupului clasa o mixtură între social
si psihologic, între componenta lor obiectivă si componenta lor subiectiva. În
cazul clasei de elevi relaţiile interpersonale îmbracă si un nou caracter
constitutiv, cel etic, moral, avand în vedere obiectivul educativ implicit al
acestora, de a forma, dezvolta si consolida componenta axiologică a
personalităţii copilului. Implicit, din exploatarea ultimei fraze poate fi
identificat si un alt caracter al relaţiilor interpersonale, caracterul
formativ, motivat de aportul major al acestor manifestări sociale în
construcţia personalităţii.
Elevul, în
condiţiile vieţii şcolare, nu trăieşte izolat, ci intr-un angrenaj social,
viaţa sa afectiva, activitatea intelectuală si nu mai putin cea profesionala
desfasurandu-se în interiorul si în interdependenţă cu mediul socio-şcolar
înconjurător sau în condiţiile date de acesta.
Copilul stabileste relaţii
interpersonale încă din frageda copilărie, cu mama, cu familia sa, în timp ce
pe masura dezvoltării sale procesul de socializare (acceptata ca sporire a
capacităţii de adaptare la mediul social si stabilire a unor relaţii diversificate
cu mediul social) se amplifica. Relaţiile copilului cu grupurile sociale în
care se va integra de-a lungul existenţei sale (în cazul nostru clasa de elevi)
vor exercita o importanţă deosebita, atat asupra evolutiei sale, ca persoana în
permanentă devenire, cat si asupra randamentului activitatii desfasurate (in
cazul de fata, invatarea).
Interacțiunea educațională
În ceea ce
privește interacțiunea educatională, aportul etnometodologiei în abordarea
acestui subiect este majoritar.
Activitățile
instrucționale, presupun atat o organizare de tip secvențial (întrebări,
răspunsuri, evaluare) cât și o organizare de tip ierarhic (deschidere,
desfășurare, încheiere) în a căror dinamică elevul se integrează prin strategii
interacționale diferențiate. Structura de adaptare dezvoltată de elevi în
asemenea situații este competența socială a elevului acceptat ca o capacitate a
acestuia de a surprinde logica socială din clasă, în mod diferit față de logica
didactică (strategia elevului de a decripta expectanțele profesorului.
Originile competenței sociale se regăsesc în familie, când se pun bazele
inteligenței sociale, însă consolidarea acesteia este validată în contextul
socio-relațional al clasei de elevi.
În opinia mea,
această formă grupală oferă tinerilor ce o compun posibilitatea de a stabili
relații și interacțiuni atât în plan școlar cât și extrașcolar. În aceste
contexte elevul se comportă diferit sau constant față de membrii grupului pe
care are ocazia să-i cunoască și să-și formuleze elementele unei posibile
judecăți de valoare asupra acestora.
Surse:
1. http://www.rasfoiesc.com/educatie/didactica/RELATII-EDUCATIONALE-INTERACTI11.php
2.https://www.scribd.com/doc/26601851/Interactiuni-in-Clasa-de-Elevi
3.http://www.didactic.ro/materiale-didactice/relatii-educationale-cu-interactiuni-educationale-in-clasa-de-elevi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu