luni, 22 mai 2017

Relații și interacțiuni în clasa de elevi

  Existenţa umană ar fi greu de conceput în afara relaţiilor sociale, variate, multiforme și care actionează în planuri diferite. Un caz aparte al relaţiilor sociale îl ocupă relaţiile interpersonale, definite de profesorul Mielu Zlate ca:   'legături psihologice, conştiente și directe intre oameni.'
    Condițiile de definire a relațiilor interpersonale sunt, după opinia aceluiași autor:
. caracterul psihologic atestă faptul că la infaptuirea actului respectiv participă întregul sistem de personalitate al indivizilor implicați în vederea obținerii reciprocității;
. caracterul conștient, presupune implicarea în actul respectiv a persoanei constientă de sine și de celalalt, de nevoile și de așteptările reciproce;
. caracterul direct atestă importanța sau necesitatea unui minim contact perceptiv între parteneri, contactul 'față în față'.
Apariția, dezvoltarea și funcționarea relațiilor interpersonale este dependentă de simultaneitatea actională, de prezența concomitentă a tuturor celor trei caracteristici definitorii ale relațiilor interpersonale.
     Ponderea elementelor anterior prezentate este influențată de specificul situatiei sociale respective, fară a influența în vreun fel existența relației interpersonale respective.
     Toate ramificatiile relaţionale din clasa de elevi formează în plan psiho-social o categorie aparte de relaţii interpersonale. Acestea sunt si în cazul grupului clasa o mixtură între social si psihologic, între componenta lor obiectivă si componenta lor subiectiva. În cazul clasei de elevi relaţiile interpersonale îmbracă si un nou caracter constitutiv, cel etic, moral, avand în vedere obiectivul educativ implicit al acestora, de a forma, dezvolta si consolida componenta axiologică a personalităţii copilului. Implicit, din exploatarea ultimei fraze poate fi identificat si un alt caracter al relaţiilor interpersonale, caracterul formativ, motivat de aportul major al acestor manifestări sociale în construcţia personalităţii.
Elevul, în condiţiile vieţii şcolare, nu trăieşte izolat, ci intr-un angrenaj social, viaţa sa afectiva, activitatea intelectuală si nu mai putin cea profesionala desfasurandu-se în interiorul si în interdependenţă cu mediul socio-şcolar înconjurător sau în condiţiile date de acesta.
     Copilul stabileste relaţii interpersonale încă din frageda copilărie, cu mama, cu familia sa, în timp ce pe masura dezvoltării sale procesul de socializare (acceptata ca sporire a capacităţii de adaptare la mediul social si stabilire a unor relaţii diversificate cu mediul social) se amplifica. Relaţiile copilului cu grupurile sociale în care se va integra de-a lungul existenţei sale (în cazul nostru clasa de elevi) vor exercita o importanţă deosebita, atat asupra evolutiei sale, ca persoana în permanentă devenire, cat si asupra randamentului activitatii desfasurate (in cazul de fata, invatarea).



        Interacțiunea educațională

    În ceea ce privește interacțiunea educatională, aportul etnometodologiei în abordarea acestui subiect este majoritar.
    Activitățile instrucționale, presupun atat o organizare de tip secvențial (întrebări, răspunsuri, evaluare) cât și o organizare de tip ierarhic (deschidere, desfășurare, încheiere) în a căror dinamică elevul se integrează prin strategii interacționale diferențiate. Structura de adaptare dezvoltată de elevi în asemenea situații este competența socială a elevului acceptat ca o capacitate a acestuia de a surprinde logica socială din clasă, în mod diferit față de logica didactică (strategia elevului de a decripta expectanțele profesorului. Originile competenței sociale se regăsesc în familie, când se pun bazele inteligenței sociale, însă consolidarea acesteia este validată în contextul socio-relațional al clasei de elevi.
      În opinia mea, această formă grupală oferă tinerilor ce o compun posibilitatea de a stabili relații și interacțiuni atât în plan școlar cât și extrașcolar. În aceste contexte elevul se comportă diferit sau constant față de membrii grupului pe care are ocazia să-i cunoască și să-și formuleze elementele unei posibile judecăți de valoare asupra acestora.

Surse:
1. http://www.rasfoiesc.com/educatie/didactica/RELATII-EDUCATIONALE-INTERACTI11.php
2.https://www.scribd.com/doc/26601851/Interactiuni-in-Clasa-de-Elevi
3.http://www.didactic.ro/materiale-didactice/relatii-educationale-cu-interactiuni-educationale-in-clasa-de-elevi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu